De leervakken zijn de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en delen van economie en natuur/scheikunde. De laatste twee zijn ook rekenvakken en het verschilt per hoofdstuk hoeveel theorie en hoeveel rekenwerk er in zit.
Deze vakken zijn vaak lastig te leren voor een beelddenker omdat:
- de teksten in het boek moeilijk te lezen en dus te begrijpen zijn. Datzelfde geldt ook voor de samenvatting achterin het hoofdstuk.
- het maken van een eigen samenvatting of een mindmap voor een beelddenker een moeilijke en tijdrovende vaardigheid is.
- beelddenkers vaak niet weten wat ze nu wel en niet moeten weten.
- de oefentoetsen (testjezelf etc) achterin het hoofdstuk of in de digitale versie van het boek lang niet altijd representatief zijn voor de daadwerkelijke toets.
- ze bij vragen waarin ze de theorie moeten toepassen vaak niet weten dát ze de theorie moeten toepassen en al gauw denken dat ze deze vraag niet kunnen beantwoorden. Ik hoor vaak de reactie: ‘hoe moet ik dat nou weten!’
Afgelopen week heb ik een AI-tool gevonden, die je kunt gebruiken voor de leervakken: Google Notebook, https://notebooklm.google.com/
In deze tool kun je bestanden in pdf formaat uploaden en vervolgens flitskaarten, mindmaps of een quiz maken. Ik ben fan van de mindmap, omdat die erg overzichtelijk zijn voor een beelddenker. Het is even wat werk, maar nadat we drie foto’s hadden gemaakt van de bladzijden uit het boek en deze in een pdf hadden gezet, kon Google Notebook er een mooie mindmap van maken.
Erg mooi en overzichtelijk en ook zeker bruikbaar om te maken voorafgaand aan de les over een onderwerp. Je beelddenker weet dan al waar het over gaat en kan tijdens de les nog weetjes toevoegen aan de mindmap. Als je dit een paar keer samen met je kind hebt gedaan, kan hij het ws ook zelf maken. Als je dit te ingewikkeld of te veel werk vind, kun je je kind ook helpen met behulp van onderstaande tips.

Wat kun jij doen om je beelddenker te helpen bij het leren van de 'leervakken'?
- Laat je kind zelf vragen bedenken en beantwoorden over de stof. Bijna alle leerboeken beginnen een paragraaf met de leerdoelen. Daarin staat wat je gaat leren in die paragraaf. Laat je kind één of meerdere vragen bedenken op basis van dat leerdoel. Als het leerdoel bv is: in deze paragraaf leer je welke soorten blessures er zijn en hoe je ze kunt voorkomen, kun je de volgende twee vragen bedenken: ‘welke soorten blessures ken je?’ En: ‘hoe kun je blessures voorkomen’
- Zet deze vraag in een kolom aan de linkerkant van een A4, zodat je het antwoord er achter kunt zetten. Of maak een zg. ‘flitskaart’, met de vraag op de voorkant van bv een notitieblaadje en het antwoord op de achterkant. Ik kies zelf altijd voor het maken van flitskaarten omdat je daarmee eenvoudig in beeld kunt brengen hoe ver je bent met leren: degenen, die je kent leg je op een stapel en degenen, die je nog niet kent op een andere stapel.
- Laat je kind op zoek gaan naar het antwoord op de vraag in de tekst. Sommige boeken hebben een voorleesfunctie in de digitale versie. En soms staan daar ook filmpjes over de stof. Dat kan het gemakkelijker maken voor je beelddenker. Schrijf het antwoord in de rechterkolom van de A4 of op de achterkant van het notitieblaadje. Veel beelddenkers vinden het fijn om te weten hoeveel dingen ze moeten weten. Als er bv 4 soorten blessures in de paragraaf staan, wijzig dan de vraag in: ‘welke 4 soorten blessures ken je?’
- Laat je kind de kaartjes leren en daarna de opgaves uit het boek nogmaals bekijken om te checken of hij het antwoord weet.
- Laat je kind aan een ander vertellen waar de stof over gaat. Als hij iets aan een ander kan uitleggen, beheerst hij zeker de stof!
Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen om structuur aan te brengen voor je beelddenker in het leren van de leervakken.
Ik wens je veel succes!
Bienke

Andere blogs in de serie "Help mijn beelddenker gaat naar het VO!"
- Help, mijn beelddenker gaat naar het VO!
- Hoe kun jij je beelddenker helpen met lesrooster en huiswerkapp?
- Zit je beelddenker in de brugklas lekker in zijn vel?
- Hoe kun jij je beelddenker helpen bij SO's en toetsen?
- Waarom is het leren van Frans, Duits en Engels lastig voor beelddenkers en hoogbegaafden?
- Wat is er moeilijk aan het leren van de werkwoorden in het Frans, Duits en Engels?
- Waarom snapt je kind niets van de grammatica van Frans, Duits en Engels?
Wil je geen Blog missen?
Ik schrijf elke week een blog met informatie over de eerste weken op het VO voor beelddenkers, met daarin tips voor jou om je kind te helpen. Wil je er geen missen? Schrijf je dan in en ontvang ze automatisch in je mailbox.