OVER ANDERS LEREN VO
Ik ben Bienke Beeker en ik maak me sterk voor beelddenkers. Alle kinderen worden geboren als beelddenker. Wij maken ze talig door ze te leren praten, schrijven en lezen. Inmiddels blijft 1 op de 5 kinderen beelddenker. Bijna alle kinderen met hoogbegaafdheid, dyslexie en adhd zijn beelddenker. Ik maak me sterk voor deze groep, omdat hun manier van denken niet aansluit bij ons talige onderwijs, vooral niet in het voortgezet onderwijs. Ik zie dat veel van deze kinderen vastlopen in het onderwijs of een laag zelfbeeld hebben. En dat is niet nodig. Deze kinderen kunnen wel degelijk leren, als je ze de stof maar op de juiste manier aanbiedt.
Ik heb veel beelddenkers bijles gegeven en begeleid bij hun huiswerk. Veel van hen hadden moeite met talen. Ik zag kinderen, die een rugzak vol met puzzelstukjes lesstof droegen, maar de verbanden niet zagen. Ze leerden de stof wel, maar tijdens toetsen vielen de resultaten tegen. “Dat moet anders kunnen!”, dacht ik. Dat is mijn inspiratiebron geweest om dit materiaal te ontwikkelen, te testen bij de kinderen die ik begeleid en steeds verder te verbeteren. Ik zie telkens weer hoe goed het materiaal werkt bij deze kinderen en daar wordt ik steeds weer heel erg blij van!
In het onderwijs worden deze kinderen niet gezien, allereerst omdat beelddenken niet wordt onderkend in het onderwijs en daarnaast omdat het (talige) onderwijs niet voor hen wordt aangepast. Ik zou willen dat ons onderwijs hierin verandert, maar dat is een lange weg. Dat maakt dat ik er voor heb gekozen om me te richten op de ouders van deze kinderen. Allereerst door mijn kennis met ze te delen en daarnaast door producten te ontwikkelen, die aansluiten op de leerstijl van beelddenkers.