
Over ANDERS LEREN VO
Ik ben Bienke Beeker en ik maak me sterk voor beelddenkers. Alle kinderen worden geboren als beelddenker. Wij maken ze talig door ze te leren praten, schrijven en lezen. Inmiddels blijft 1 op de 5 kinderen beelddenker. Bijna alle kinderen met hoogbegaafdheid, dyslexie en adhd zijn beelddenker. Ik maak me sterk voor deze groep, omdat zij hun manier van denken niet aansluit bij ons talige onderwijs, vooral in het voortgezet onderwijs. In het onderwijs worden zij niet gezien, allereerst omdat beelddenken niet wordt onderkend in het onderwijs en daarnaast wordt het onderwijs er niet op aangepast. Ik zou willen dat ons onderwijs hierin verandert, maar dat is een lange weg. Dat maakt dat ik er voor heb gekozen om me te richten op de ouders van deze kinderen. Allereerst door mijn kennis met ze te delen en daarnaast door produkten te ontwikkelen, die aansluiten op de leerstijl van beelddenkers.
Ik heb veel beelddenkers bijles gegeven en begeleidt bij hun huiswerk. Veel van hen hadden moeite met talen. Ik zag kinderen, die een rugzak vol met puzzelstukjes lesstof droegen, maar de verbanden niet zagen. Ze leerden de stof wel, maar tijdens toetsen vielen de resultaten tegen. “Dat moet anders kunnen!”, dacht ik. Dat is mijn inspiratiebron geweest om dit materiaal te ontwikkelen, te testen bij de kinderen die ik begeleid en steeds verder te verbeteren. Ik zie telkens weer hoe goed het materiaal werkt bij deze kinderen en daar wordt ik steeds weer heel erg blij van!