De overstap naar het voortgezet onderwijs (VO) is spannend voor ieder kind. Nieuwe vakken, nieuwe docenten en een groot gebouw vol onbekende lokalen… Voor veel leerlingen voelt dit als een frisse start. Maar voor beelddenkers, hoogbegaafde en dyslectische leerlingen is het eerder een sprong in het diepe.
Waarom jouw beelddenker extra steun nodig heeft in de brugklas
Veel ouders denken dat school hun kind dingen leert als:
- waar vind ik mijn rooster?
- waar staat mijn huiswerk?
- hoe moet ik leren voor een toets?
Maar kinderen die in beelden denken, hebben hier meer tijd en een duidelijke structuur voor nodig:
- ze moeten de talige uitleg ‘vertalen’ voor hun beelddenkende brein om het te kunnen snappen
- ze hebben moeite met abstracte lijstjes en systemen
- plannen en organiseren zijn lastige vaardigheden voor hen
Hierdoor ontstaat al snel een achterstand in de eerste weken van de brugklas en dat komt hun zelfvertrouwen niet ten goede. Ze vinden zichzelf dom, omdat het andere kinderen wel lukt en hen niet. Ze durven vaak ook niet om hulp te vragen, bang om voor dom uitgemaakt te worden.
Hoe kun jij je beelddenkende kind helpen om te leren leren?
Jij kunt je kind heel goed helpen in deze eerste weken in het VO en ik ga je leren hoe. De komende weken neem ik je in mijn blogs stap voor stap mee. Ik leg je uit hoe het werkt in het VO, geef je herkenbare voorbeelden én praktische tips. Zo kun jij je kind ondersteunen zonder strijd.
En het mooie is: je hoeft hiervoor geen leraar te zijn. Ik ben er van overtuigd, dat juist jij als ouder je kind kan helpen bij deze stappen, als je maar weet hoe je dit moet doen. Kleine acties maken vaak al een groot verschil voor je kind:
- samen kijken waar het huiswerk staat
- de plattegrond van de school bekijken
- samen een plan maken voor een toetsweek
- een geheugensteuntje verzinnen voor moeilijke woorden

Wil je geen blog missen?
Schrijf je in en ontvang ze automatisch in je mailbox. Zo kun jij je kind stap voor stap helpen om met plezier en zelfvertrouwen te leren in het VO.